منهول پلی اتیلن

  • ۰
  • ۰

اگر شما نیز در پروژه خود نیاز به نصب محصولی به نام منهول پلی اتیلن را گرفته اید و یا اینکه برای کسب مجوز نیاز است که این کار را انجام دهید، پیشنهاد می کنم مطالب این صفحه را قبل از خرید آن مطالعه کنید. زیرا در اینجا تمامی پارامترهای مهم آن، مورد بحث و بررسی ما خواهد بود.

اولین موضوع:

انواع منهول از نظر ابعاد

به‌صورت کلی می‌توان گفت امروزه منهول‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و حتی مانند منهول پلی اتیلن دارای ویژگی های خاص نصب باشند. رایج‌ترین نوع منهولها به شرح زیر می‌باشند:

 

  1. منهول‌های معمولی

این نوع منهول‌ها حدود پنج فوت یا 150 سانتی‌متر عمق دارند. این منهولها معمولاً در خط فاضلاب یا زهکشی به کار می‌روند و از یک درپوش سخت برخور دارند. منهول‌های معمولی به شکل مربع، مستطیل و دایره در دسترس و قابل سفارش هستند.

 

  1. منهول‌های کم‌عمق

این نوع منهول‌ها حدود دو تا سه فوت یا 90-75 سانتی‌متر عمق دارند و معمولاً در ابتدای راه مجرای فاضلاب یا زهکشی و در مناطقی که در معرض ترافیک سنگین نیستند استفاده می‌شوند. این منهول‌ها می‌توانند برای کارهای تعمیرات و نگهداری مناسب باشند و با نام اتاق‌های بازرسی نیز شناخته می‌شوند و از یک درپوش سبک برخوردارند.

 

  1. منهول‌های عمیق

هر منهول با عمق بیشتر از 150 سانتی‌متر که از یک درپوش ضخیم برخوردار باشد منهول عمیق نامیده می‌شود و معمولاً در آن از نردبان برای دسترسی به تجهیزات و خطوط لوله استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم به غیر از اندازه، از بابت دیگه ای هم دسته بندی داشته باشیم، میتونیم از این عنوان استفاده کنیم:

دسته بندی منهول از نظر جنس

علاوه بر ابعاد و اندازه، منهول‌ها می‌توانند از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده نیز به انواع مختلفی تقسیم شوند و هر کدام از آنها کاربردهای متعددی داشته باشند. از جمله رایج‌ترین منهول‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

آجری

از جمله قدیمی‌ترین و ساده‌ترین نوع از انواع منهول فاضلاب می‌توان به منهول‌های آجری اشاره کرد که بیش از هزاران سال قدمت دارد. این منهول‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلفی از سیستم فاضلاب استفاده شوند و خطوط مختلف را به هم متصل نمایند. در حقیقت در نقاطی از شبکه‌های فاضلابی که نیاز به اتصال خطوط و دسترسی به تجهیزات باشد با استفاده از آجر یک اتاقک کوچک ساخته خواهد شد و روی آن با یک درپوش گرفته خواهد شد. استفاده از این منهول‌ها امروزه کاملا منسوخ شده و در محیط‌های شهری استفاده نمی‌شود. اگرچه منهول آجری هزینه کمی دارد اما مقاومت کمی در برابر زلزله، فشار و ضربه داشته و به مرور زمان دچار تخریب شده و احتمال نشت فاضلاب در آن بالا است.

منهول پلی اتیلن

بتنی

منهول‌های بتنی نیز یکی از انواع منهول‌ها است که در مقایسه با منهول‌های آجری مزیت‌های متعددی دارد و در برابر فشار، ضربه و زلزله مقاومت بالاتری دارد اما هزینه ساخت آنها نیز بیشتر است و تولید آنها به زمان بیشتری احتیاج دارد. این منهول‌ها وزن بالایی داشته، حمل‌ونقل آنها سخت بوده و امکان نشت آب و فاضلاب به آنها وجود دارد. منهول‌های بتنی گاهی با سپتیک تانک‌های بتنی اشتباه گرفته می‌شوند در حالی که کاربردهای متفاوتی دارند و سپتیک تانک‌ها بیشتر برای تصفیه مقدماتی فاضلاب استفاده می‌شوند.

 

پلی اتیلن

امروزه بسیاری از افراد زمانی که با سؤال منهول چیست مواجه می‌شوند در ذهن خود منهول پلی اتیلنی را تجسم می‌کنند چرا که این منهول‌ها استفاده‌های رایجی دارند. این منهول‌ها در حقیقت از جنس لوله نشکن بوده و می‌توانند به‌عنوان بهترین منهول شناخته شوند چرا که هم کاربردها و هم مزیت‌های بیشتری در مقایسه با منهول‌های آجری و بتنی دارند. وزن پایین، انعطاف‌پذیری عالی، طول عمر بالا، نصب و اجرای راحت، حمل‌ونقل ساده، استحکام عالی و از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع هستند به همین دلیل استفاده از آنها روزبه‌روز در حال افزایش است.

 

انواع درب مورد استفاده در بالای منهول پلی اتیلن:

همان‌گونه که منهولها می‌توانند انواع متفاوتی داشته باشند روکش‌ها و درپوش‌های آنها نیز می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. در اصل درپوش‌های سنتی منهول‌ها از جنس چدن، بتن و یا ترکیبی از آنها است چراکه این مواد دوام بالایی دارند، ارزان‌قیمت هستند و از وزن بالایی نیز برخوردارند اما امروزه از مواد مختلفی همچون کامپوزیت‌ها، فایبرگلاس و پلاستیک نیز برای تولید روکش و درپوش منهول استفاده می‌شود. از جمله رایج‌ترین درپوش‌های منهول می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

درپوش‌های آهنی با روکش چدن داکتیل، کامپوزیت، بتنی، پلاستیک و غیره

اکنون بیایید ویژگی های این محصول را خلاصه وار بررسی کنیم:

  • تجمیع و توزیع فاضلاب‌های شهری
  • هدایت کردن و جمع‌آوری آب‌های زه کشی
  • استفاده به عنوان حوضچه‌های آبگیری
  • امکان جمع‌آوری آب‌های سطحی
  • بهره‌گیری از منهول به عنوان محفظه نصب و تعمیر و بررسی شیرآلات تأسیسات
  • دسترسی تکنسین‌های فاضلاب و تجهیزات به تأسیسات زیرزمینی
  • استفاده به عنوان تهویه سیستم فاضلابی
  • اتصال دهی در خطوط لوله‌های فاضلابی
  • تغییر جهت، تغییر ارتفاع و یا تغییر در شیب خطوط لوله کاروگیت فاضلابی
  • تغییر دادن قطر لوله‌های فاضلاب
  • دسترسی به فیبرهای نوری و کابل‌های مخابراتی و همچنین استفاده در تأسیسات و لوله برقی رنگی
  • فراهم آوردن امکان دسترسی تکنسین‌های فاضلاب و تجهیزات به تأسیسات زیرزمینی
  • تهویه سیستم فاضلابی و اتصال خطوط لوله‌های فاضلابی

منهول پلی اتیلن

تا به اینجای مطلب امیدواریمم یک تصویر ذهنه ای از منهول پلی اتیلن برای خود ساخته باشید تا اکنون به موارد وضعیت و محبوبیت این سیستم در گذشته و اکنون اشاره ای داشته باشیم:

تاریخچه منهول ها

منهول‌هایی که امروزه می‌شناسیم از اواسط قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما در طول زمان برای افزایش ایمنی و عملکرد تکامل یافته‌اند. در حالی که منهول ها در ابتدا با آجر ساخته می شدند، امروزه اغلب با استفاده از بتن ساخته می شوند، اگرچه برخی از آنها از پلاستیک، فایبرگلاس یا کامپوزیت مشابه ساخته شده برای کاربردهای ویژه هستند. لاینرهای کامپوزیتی بیشتر در مناطقی با خطر خورندگی بالا یا در مناطقی که تخلیه یا نفوذ به داخل خطوط فاضلابی رایج است استفاده می شود. امروزه بسیاری از منهول ها ابتدا در بالای زمین ساخته می شوند. اینها معمولاً به عنوان منهول های پیش ساخته نامیده می شوند - طراحی شده برای قرار دادن در فضای حفر شده و قبل از پایین آمدن در زمین در محل ساخته می شوند.

استفاده در دنیای مدرن

در حالی که منهول ها در ابتدا برای دسترسی انسان به لوله ها و سایر دارایی های زیرزمینی ساخته شدند، امروزه بیشتر برای تجهیزات متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. خدمه، دوربین های بازرسی را در منهول ها پایین می آورند تا فیلم دوربین مداربسته و سایر تجهیزات را برای تمیز کردن یا نگهداری جمع آوری کنند. در واقع دیگر به مانند گذشته نیاز نیست افراد وارد این منهول ها شوند و اغلب اوقات با دوربین و تجهیزات مناسب این کار را انجام می دهند.

 

دسترسی به کانال‌های فاضلاب بسیار راحت از قبل خواهد بود.

با کمک این نوع از منهول‌ها می‌توان چندین لوله فاضلاب را به هم متصل کرد و به این ترتیب در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

در مسیر، اتاقک‌های بسیار زیادی قرار می‌گیرد که با کمک آن‌ها می‌توان مسیر بین خطوط را به راحتی بازرسی و تمیز کرد.

می‌توان به راحتی به کمک دریچه فاضلاب به داخل آن دسترسی داشت.

اتصالات موجود با کمک این منهول بسیارکم است به همین دلیل نیز هزینه‌ها کمتر می‌شود.

برای فاضلاب خانگی می‌توانید از منهول خانگی و کوچکتری در این زمینه استفاده کنید.

عملیات نصب نوع پلاستیکی آن بسیار کم است و می‌توانید در کم‌ترین زمان ممکن آن را نصب کنید.

 

بررسی ویژگی‌های مدل پلاستیکی

این مدل به صورتی ساخته شده‌ است که در برابر مواد شیمیایی مقاومت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل هنگام برخورد با مواد اسیدی و فاضلاب دچار خوردگی نخواهد شد. این ویژگی‌های در مورد منهول بتنی و آجری صدق نمی‌کند. پوسیده شدن منهول پلی در محیط شیمیایی دچار آسیب نمی‌شوند به همین دلیل هنگام استفاده از آن مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید سال‌های بسیار زیادی از آن استفاده کنید. همچنین نصب این منهول بسیار راحت است زیرا وزن بسیار کمی دارد و می‌تواند به سرعت به محل منتقل شده و نصب شود. این نوع به صورت پیش ساخته به محل منتقل می‌شود و همین نیز سرعت نصب را بیشتر می‌کند. بعلاوه اینکه این نوع از منهول‌ها خاصیت انعطاف پذیری بسیار زیادی دارند به همین دلیل نیز احتمال شکستگی در آن بسیار کم است و به این راحتی‌ها دچار آسیب نخواهند شد. طول عمر این نوع از منهول‌ها حدود پنجاه سال است و به دلیل مقاومت بالای آن‌ها دچار ضربه و شکستگی نخواهند شد.

 

از مزیت ها و کاربردهای خاص منهول پلی اتیلن نیز میتوان موارد زیر را اعلام کرد:

  • می توان در مناطق شهری و زیر پیاده‌ روها استفاده کرد. استفاده از این منهول ها برای سیستم گرانشی و فشار زیرزمینی بسیار مناسب است.
  • برای نصب منهول در مکان های سخت و زمین های سفت استفاده از این منهول پیشنهاد می شود.
  • برای تعمیر، بازرسی و یا تخلیه لوله های فاضلاب از این منهول استفاده کرد.
  • برای دسترسی به مسیر کانال مخابراتی می توان از این منهول استفاده کرد.
  • انتخاب آن دسته از منهول هایی که چگالی زیادی دارند، برای استفاده و کاربردهای دریایی مناسب می باشد.

 

استانداردهای لازم برای انتخاب منهول فاضلاب نیز نکته بسیار مهمی است که باید در حین خرید توسط کارشناسان و یا خود شما بررسی شوند اما نگران فراموشی آن ها نباشید زیرا کارشناسان شرکت پایپ گستر تمامی موارد را مورد بحث قرار خواهند داد.

  • منهول فاضلاب باید در عین سبک بودن، مقاومت فیزیکی بسیاربالایی را داشته باشد.
  • لایه داخلی منهول باید روشن و صیقلی باشد.
  • جنس منهول باید مقاومت بسیار زیادی را در برابر اسید و باز داشته باشد تا در هنگام مواجهه شدن با این موارد دچار خوردگی نشود.
  • خاصیت نفوذ ناپذیری منهول فاضلاب باید به حداقل میزان باشد .
  • جنس منهول باید به صورتی باشد که از واردشدن فاضلاب به داخل آب‌های زیرزمینی جلوگیری کند.
  • دریچه فاضلاب باید به صورتی باشد که در برابر زلزله و مواردی نظیر این موارد مقاومت بالایی داشته باشند.

همان طور که تا به حال بیان شد، انتخاب منهول فاضلاب پلی اتیلنی می‌تواند بهترین انتخاب بنا به شرایط موجود باشد. البته دراین مطلب به بررسی همه ویژگی‌های منهول فاضلاب پرداختیم و شما می‌توانید با مطالعه این مطلب اطلاعات خوبی را در این زمینه کسب کنید.

  • ۰۲/۰۴/۰۳
  • Er Fun